We leven nog ...

22 juli 2015 - Lima, Peru

Hola todos,

het is ruim een week sinds onze laatste blog. Ondertussen hebben we veel gereisd en veel gezien. Maar omwille van geen internet hebben we geen blog kunnen schrijven.

Ondertussen zijn we opnieuw aangekomen in Lima, en zit onze reis er bijna op. Morgen nog het Plaza de Armas bezoeken (en wat winkelen) en dan ' s avonds het vliegtuig weer op naar Amsterdam. We landen vrijdag rond 15 uur.

Maar wat hebben we de laatste week allemaal gezien?

* we vertrokken uit Cusco. Voor een 4-daagse trip door de Heilige Vallei van de Inca's. We bezochten Sachywhumon, een groot complex van de Inca's net buiten Cusco.

* De volgende dag met een bus met een bont internationaal gezelschap (met niet al te leuke hollanders)  naar Pisac en Ollantaytambo. Mooie overblijfsels van de tempels en burchten van de Inca's.

Inca ruïnes in PisacTerrassen van de Inca's in PisacGekken in PisacInca ruïnes bij PisacInca ruïnes in PisacImposante burcht in OllantaytamboKids in OllantaytamboDruk in Ollantaytambo

* de volgende ochtend waren we vrij, dus regelden we maar een busje naar 2 nabijgelegen bezienswaardigheden (kwestie van ons niet te vervelen :) ). Naar de zoutmijnen van Maras (zoutwinning die dateert van de tijd van de ...Inca's (goed geraden)). Supermooi, en rustig. Nadien naar de ronde terrassen van Moray, ook de moeite. En uiteraard ook hier een cache opgepikt. 's Avonds heel lekker gegeten in het restaurant naast ons hotel in Ollantaytambo. Met dank aan Tripadvisor.

Zoutwinning in Salinas de Marras 1Zoutwinning in Salinas de Maras 2Zoutwinning in Salinas de Maras 3Zoutwinning in Salinas de Maras 4Zoutwinning in Salinas de Maras 5Zoutwinning in Salinas de Maras 6Zoutwinning in Salinas de Maras 7Zoutwinning in Salinas de Maras 8Quechua vrouwInca terrassen in Moray 1Inca terrassen in Moray 2Inca terrassen in Moray 3Zoek Wally 1Zoek Wally 2Inca terrassen in Moray 4Inca terrassen in Moray 5

* De volgende dag stond de treinreis naar Aguas Calientes aan de voet van Machu Picchu op het programma. Toffe rit in een heel mooie trein van PeruRail, met heel vriendelijke bediening. Hier mag de NMBS wel eens langskomen...

* En dan uiteindelijk de volgende ochtend het bezoek aan Machu Picchu, toch een hoogtepunt van ieder bezoek in Peru. En dat was het ook! Super, spectaculair, overweldigend. Machu Picchu zien stond uiteraard bovenaan ons wensenlijstje. En ja, we zijn er nu geweest!!! Fantastisch! Maar Machu Picchu bezoek je niet zomaar. Het ligt temidden van hoge bergen die alleen met een trein te bereiken is. En vanaf Aguas Calientes vertrekken er vanaf half 6 in de ochtend bussen de berg op naar de ingang van Machu Picchu. Om 5 uur zaten we aan het ontbijt en om half zes sloten we aan in de lange rij van mensen die omhoog willen gaan. Na ongeveer 40 minuten wachten zaten we in de bus (de bussen rijden elke 2 minuten). Logistiek draait het perfect, het wachten in de lange rij, in het ochtend schemer, het hoort erbij. Een ritje van 25 minuten brengt je naar de ingang van Machu Picchu. Op dit moment bezoeken ongeveer 7000 mensen per dag deze bijzonder plaats.  De slijtage door de vele toeristenvoetjes schijnt enorm te zijn. Al omhoogrijdend met de bus ervaar je de bijzonderheid van de plek, prachtige peaks, beplanting wordt al tropisch. Op het terrein zelf is het heel mooi om de site langzaam aangelicht te zien worden door de zon. Machu Picchu is in 1911 gevonden en is in 1948 opengesteld voor publiek. De Spanjaarden zijn hier nooit geweest en hebben dit gebied nooit kunnen verruiineren. De meeste Inca cultuurplekken hebben de Spanjaarden vernietigd en de materialen zijn op andere plekken gebruikt. De plek is bijzonder gebouwd, boven op een rots, een deel is agrarische terrassen en een ander deel is het woondeel, inclusief tempels en schoollokalen. De Inca koning woonde zelf in Cusco en was af en toe hier. Inca's hadden veel kennis van bouwkunde, sterrenkunde en landbouw. We gaan richting de zonnepoort, dat is de plek waar de Incatrail-wandelaars Machu Picchu binnenkomen. Je hebt vanaf deze kant een mooi overzicht over het hele gebied. We stijgen tot halverwege de zonnepoort, en maken enkele mooie foto's. Daarna nog (slecht) gegeten, en op 16u terug de trein op naar Cusco. Daar weer de taxi in, en om 21u30 zijn we opnieuw ins ons hotel,in Cusco. Wat een lange dag, maar zeer de moeite. Ben je in Peru? Machu Picchu is echt een must om te bezoeken!
Morgen weer vroeg op want het tropisch regenwoud wacht op ons...

Selfie op Machu PicchuLama's op Machu PicchuPeruRailMist in Machu PicchuGroepsfoto in Machu PicchuMist in Machu Picchu 2Op naar de zonnepoortZon in Machu PicchuWaauw, Machu Picchu!Machu PicchuGekken in Machu Picchu

* 's Morgens het vliegtuig op  naar Puerto Maldonada, in het Noordwesten van Peru. Het Amazone regenwoud. Daar trekken we ons 3 dagen terug in een ecolodge in het tropisch regenwoud. Eindelijk temperaturen van 30 graden, dat doet deugd na al die koude. In de brousse spotten we veel wildlife: capibaras (de grootste knaagdieren ter wereld), kaaimannen, pirañas, tarantula's, schildpadden, apen, otters, papegaaien, parkieten, ... . We maken er lange excursies door het woud en leren veel over de fauna en flora van het Amazone woud. We visten op pirañas (Fien en Dries bleken dit heel goed te kunnen!). En moeten het stellen zonder warm water, elektriciteit en Wifi. Dat is toch wel even wennen...  We trekken 3 dagen op met een leuk Hollands gezin ( ja ze bestaan!). Hun zoon vertrekt voor 6 maanden naar Brazilië, en was 2 jaar geleden al 1 jaar in Argentinië. Dat is nog wat anders dan Leuven... . Woensdagochtend verlaten we de brousse en vliegen we via Cusco terug naar Lima. We krijgen zelfs een upgrade naar business class (niet het eten alleen de plaatsen). Hoeveel geluk kan je hebben...

Wat een contrast, de miljoenenstad Lima. 's Avonds gaan we voor het laatst lekker eten in een visrestaurant (Lima ligt aan de kust).

Met de boot naar onze ecolodgeKaaiman in de zonPapegaaienTarzan...Huisspin...Flipke...CapibarasJunglebloemJungle-vogelFien heeft beet!Pas op: piraña!Zonsondergang in de AmazoneGroepsfoto in de jungle

Morgen naar huis. Na  ruim 3 weken zit het er weer op. Het is voorbij gevlogen, maar zoals steeds is het toch leuk weer naar huis te gaan. Het was een heel leuke, leerrijke maar ook superzware reis. Zuis-Amerika: check. Wat nu? Dat weten we nog niet, maar we hebben al wat ideetjes. We houden je op de hoogte.

Tot de volgende keer, hasta proxima!

Familia Bertels-Vangheel

1. Hilde Henderieckx:
    23 juli 2015
    Echt weer de moeite geweest! Mooie foto's... Leuke herinneringen... Het was super leuk jullie reisverhalen te volgen vanuit onze luie zetel in het snikhete Portiragne! Veilige terugreis!
  2. Wim:
    23 juli 2015
    Hoi Globetrotters, we hebben ons reuze geamuseerd op deze reis ! Bijna hadden we een rescue team opgetrommeld want het was idd even geleden en met de wetenschap dat jullie in het Amazonegebied waren met toch wel wat anders dan koetjes en paardjes.. Een zeer voldane en veilige terugreis gewenst en een behouden thuiskomst ! Ondertussen zijn we al aan't gokken waarnaar de volgende reis zou gaan..? Eerste denkpiste is China, Mongolië, Kirzië.. Australië en Nieuw-Zeeland lijkt ons wat gewoontjes en te Westers... We zullen het volgend jaar wel horen en zien. Nogmaals heel veel dank dat we mee op deze reis mochten en dit zonder enige gevaren, geen koude, zelfs nog geen spinnen... enkel geen Tripadvisor.. maar daar kunnen we mee leven.. groetjes !
  3. Jan:
    23 juli 2015
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's over deze fantastische reis. Het was wederom fijn om mee te kunnen volgen. Goeie reis terug en welcome home.
  4. Daisy:
    23 juli 2015
    Wauh ongelofelijk .... Als we dit lezen is het precies of we bevinden ons in Peru/Bolivia. Geweldige reis daar twijfelen we niet aan. Warme groeten uit Kreta . Groetjes D&G