Saigon City

20 juli 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Xin chao,

ondertussen zitten we een tweede dag in Ho Chi Minh City, alias Saigon. Dus in Zuid-Vietnam. Crazy city, amai. Zo druk, allemaal brommertjes. Net zoals in Jakarta in Indonesië. We vlogen gisteren van Danang naar hier, nadat we enkele dagen in Hoi An bleven. Daar kwamen we even op adem, dat mag wel eens hé. Hoi An is een toeristenstadje, met winkelstraatjes met mooie lampionnetjes. Leuk maar wel super druk met Chinesen, Japanezen, Koreanen en Vietnamezen. Daar konden Fien en Griet toch wat shoppen. En konden we even aan het zwembad bekomen van alle inspanningen.

Vandaag bezochten we de bekende tunnels van Cu Chi, Dries kon er nog net in, ik niet. We kropen met zijn vieren 40 meter door de voor westerlingen groter gemaakte tunnels, dat was al een hele opgave. Er is maar 1 weg, naar voren. Hier verschuilde de Vietcong zich tijdens de Vietnam oorlog, of hier zeggen ze de Amerikaanse oorlog (terecht!). Het is heel opmerkelijk hoe vergevingsgezind die Vietnamezen zijn, wetende dat bijna 3 miljoen mensen stierven.

Daarna naar het Unification palace, waar het einde van de oorlog werd ondertekend tussen Noord en Zuid Vietnam. We kregen een gedetailleerde uitleg van onze gids Jason over wie met wie vocht, het zou ons te ver leiden om dit hier uit te leggen. Iets van communisme en kapitalisme... Daarna nog het War Remnants museum, met foto's van de oorlog en tanks, vliegtuigen en ander moordtuig. Interessant om een beeld te krijgen van alle ellende van de oorlog.

Morgen vertrekken we voor de laatste etappe naar de Mekongdelta, dat zal ook wel leuk zijn met drijvende marktjes, een fietstocht,... Hopelijk niet te veel regen, want we hebben ons deel wel gehad.

En de nacht van zaterdag op zondag vliegen we dan terug, we zijn thuis zondag in de late namiddag. En thuis komen is altijd ook weer leuk.

We hopen dat we jullie een beetje hebben kunnen laten meegenieten, tot later!

Foto's zijn toegevoegd aan de fotorubriek.

Steven & Griet, Fien & Drie

1. Kleine Opa en Oma:
    20 juli 2017
    Ja ik kan erin komen ,in onze jonge tijd was het dagelijks nieuws. De oorlog tussen Amerika en de Vietkong. Elke dag gruwelijke beelden van die arme mensen.Guerilla oorlog verschrikkelijk, en lang heeft het geduurd, de Amerikanen moesten wel opgeven. Als ge ter plaatse bent moet dat wel indruk maken. Geniet nog een paar dagen vande Mekongdelta, en wij wachten op jullie. Groetjes
  2. Hilde Henderieckx:
    20 juli 2017
    omg die tunnels, dat jullie dit durven .... En Waauuw al die lampionnetjes, heel feeëriek ....
    Die drukte, de stilte, jullie hebben ze allebei wel gehad!
    Het was weer heel leuk jullie avonturen te mogen lezen en bekijken! Hopelijk volgt nog een mooi fotoboek! Nog genieten van de laatste dagen en welcome back to belgium....
  3. Daisy:
    21 juli 2017
    Ik verkies toch ook wel de lampionnetjes hoor ..... Brrr ik heb het niet zo met oorlog. Ik bewonder jullie avonturen .... Én jullie durf (oa tunnels). Wij zitten ondertussen in Andalousië, Compèta. Ook wel wat cultuur maar helemaal anders. Ons Daisy hare durf is er niet echt, gisteren nog maar eens gebleken toen de gps ons stuurde langs een bergweggetje vd bewoners . Geniet nog van jullie laatste dagen in Vietnam
  4. Wim:
    21 juli 2017
    Veel dank fam Globe Trotters! We hebben uitermate genoten! Onze aardrijkskunde en geschiedenis zijn weer wat opgefrist, niet enkel met droge materie, maar kei leuk aangevuld met zeer mooi beeldmateriaal en anekdotes! (zo moet men dat misschien ook wat meer in het onderwijs doen...) We kijken uit naar jullie terugkomst en uiteraard later ook naar de volledige reportage! De weergoden zijn jullie alvast zeer gunstig gezind want het is nu 'het' ideale weer, 24 à 25°, licht aangenaam windje, gewoon TOP en ideaal om te arriveren. (en de was te drogen, hahaha) Nog effe genieten en een veilige terugreis hé!