Chillen op het Vietnamese platteland

9 juli 2017 - Ba Bể Nationaal Park, Vietnam

Xin chao, hier zijn we weer.

Het is nu zondagavond 7 uur, we zitten nu op het terrasje van onze homestay in het Ba Be National Park. Bij een Vietnamees gezin thuis dus, eigenlijk 3 generaties onder 1 dak. De dames zijn nu aan het helpen in de keuken met de pompoenbeignets, kippenreepjes met citroengras, varkensvlees met ananas, en andere lekkernijen. In Vietnam is dit echt nog een vrouwenzaak, Fien heeft het daar uiteraard wel wat moeilijk mee...

De afgelopen dagen hebben we nogal wat uren doorgebracht in ons busje met onze chauffeur en gids. Vrijdag reden we van Ha Giang richting Dong Van, nog meer naar het noordoosten, op een boogscheut van de Chinese grens. Hier heeft in de jaren 80 nog een oorlog gewoed tussen China en Vietnam, maar daar is nu niets meer van te zien, alleen dat Dong Van helemaal is heropgebouwd en het er dus redelijk modern is (naar Vietnamese normen dan toch). Onderweg allemaal mooie plaatjes van rijstvelden in de bergen. Voor de foto's van de afgelopen dagen verwijs ik naar de rubriek 'foto's'. 's Avonds nog snel een geocache gezocht, na een serieuze klim met een prachtig zicht vanuit de hoogte. Jaja ook hier wordt er gecachet.

De volgende ochtend reden we richting Ba Be Lake, door het karstgebied in Meo Vac. Dit is Unesco werelderfgoed, en dat is er aan te zien. Afgeronde bergtoppen begroeid met bomen en planten, prachtig! Dit is van het mooiste dat we al hebben gezien. De voorbije dagen en nachten heeft het nogal wat geregend, het is tenslotte regenseizoen. Op veel plaatsen is de weg weggespoeld, en liggen er rotsblokken, modder en bomen op de weg. Tot nu toe zijn we er altijd doorheen geraakt, soms maar net, maar op een gegeven moment hebben we prijs en staan we toch vast. De hele weg is een modderpoel, geen doorkomen aan. En het is niet zo dat je dan eventjes een andere weggetje neemt, want dat is er niet. Met 3 busjes toeristen staan we voor het blok! Vlak bij een aantal hutjes met locale dorpelingen, de armoede is schrijnend. Onze gidsen beginnen te bellen, en na een uurtje komt er een tiep van de wegenwerken op zijn scooter kijken, na nog een uurtje komt er een graafmachine op de proppen. Onze gidsen hebben dit gefixt maar we moeten nu dokken, dat hoort er bij. De machine doet zijn werk, en we vervolgen onze weg. We komen dan ook pas laat aan in onze homestay in Ba Be lake, maar krijgen onmiddellijk van onze gastvrouw (ja zo gaat dat hier) een overheerlijke maaltijd.

Vandaag deden we een boottrip op het meer, en bezochten we een grot en een waterval (niet echt veel soeps) maar de omgeving en de natuur zijn weer overweldigend. Net als de mensen die we tegenkomen bij het oogsten van hun rijst. Allemaal timide maar wel vriendelijk lachend. Niemand die ook maar een woord Engels kan. 's Middags lekker gegeten, en dan op de foto met de lieve kokkin. Daarnet voor het eerst eventjes gechilled, rustig aan onze kamer, met goed internet (!)

Morgen rijden we terug naar Hanoi, en dan hebben we onze rondreis door het noorden van Vietnam achter de rug. De natuur is fantastisch, de rijstvelden en bergen zijn van een ongelooflijke schoonheid. Je moet er wel wat voor over hebben gezien de infrastructuur nog niet overal op punt staat maar daar krijg je veel voor in de plaats.

Voor de foto's verwijs ik naar de fotorubriek.

Tot later

Steven

1. Wim:
    9 juli 2017
    Mooi en erg avontuurlijk! Jullie zien er allen nog goed, fris en gezond uit dus dat valt allemaal al wel mee. Hier is het vandaag zondag 16u37, dus zondagavond 7 uur moet nog komen, 't geeft wel een leuk gevoel dat de dagen hier dan langer zijn...(haha) Het regenseizoen zou hier volgende week starten vgls de weermannen (vakantie hout en bouw), maar tot op heden, prachtig en zonnig weer (vandaag ca 29°C) Hier verloopt alles vgls vakantiemodus, Scouts zitten in de Ardennen, andere scouts groep vertrekt dinsdag zeer vroeg naar Bulgarije. Jullie foto's zien er mooi uit, we kijken al uit naar de volledige reportage. Nog veel plezier op de volgende route en we volgen jullie op de voet hé...
  2. Daisy:
    9 juli 2017
    Wauh wederom een mooi verhaal en zeer mooie foto's ! En het is duidelijk op de foto's ....Griet is idd niet de kleinste . Geniet nog van de mooie natuur en van elkaar ! Have fun !
  3. Kleine Opa en Oma:
    9 juli 2017
    Wat een mooie reis, en mooie foto s. Zo leert een mens al eens stilstaan dat het leven niet voor iedereen even gemakkelijk is. Geniet van deze mooie ervaring,zal je lang bijblijven! Grtjs. Kl oma en opa