Weg van de wereld

15 juli 2017 - Hue, Vietnam

We hebben het gevonden: een plek op aarde zonder internet. In het grootste boerengat in het Vietnamese gebergte was het er, maar hier niet. En niemand, ook Dries en Fien, vond het erg. We hebben er zo'n 24 uur gezeten maar het had nog langer mogen duren. 'Er' is Halong Bay. Een stukje kust en werelderfgoed in het noorden van Vietnam. Het lijkt wel een ondergelopen berglandschap, het werd gevormd miljoenen jaren geleden en is adembenemend mooi. We geloven nog liever het verhaal dat een draak de rotsen heeft uitgespuwd in zee. We stapten er op een boot met drakenzeilen, gingen kayaken en genoten van het prachtige uitzicht, van lekker eten op het dek samen met een familie Aussies want de boot had 4 kajuiten. We bezochten ook een vissersdorp van vissers die op dorpen van boten leven, en een parelkwekerij.

Dan is het 'back to reality'. 's Avonds vliegen we in een uurtje naar midden Vietnam (Hué). We hebben nog net tijd om iets te eten in een lokaal restaurantje vlakbij ons hotel. Tot onze verbazing worden we in het Nederlands bediend. De eigenaar is een rasechte Vietnamees die onder andere Nederlands studeerde aan een universiteit in Vietnam. Bij elk gerecht komt hij ons vriendelijk uitleggen hoe het te eten, al is het superdruk : lepelhapjes, rolletjes in rijstpapier... weer helemaal anders dan in het noorden. Superlekker en spotgoedkoop ( 5 gangen 5 Euro).

Op zaterdag verkennen we Hué: het mooiste was de keizerlijke citadel, een stad in een stad waar tot midden 1900 nog keizers woonden. Helaas werd veel vernietigd tijdens de bezetting door de Fransen en de oorlog met de US. Met een extra ticket kan je de kleren van de keizer aan, heel populair bij Vietnamezen : fier gaan ze op onze foto's.

Weer een boottochtje want ook hier hebben ze een Perfume river die je naar een pagode brengt...

Morgen rijden we verder naar het zuiden, naar het mooie stadje Hoi An.

Tot later,

Griet

Foto's te zien in de fotorubriek.

1. Kleine Opa en Oma:
    15 juli 2017
    Amaai, wat mooi. Ja we zaten wel te wachten op nog wat nieuws. Elke dag even mooi , en nog lekker eten ook. Het lijkt een droomreis. Ondertussen wachten wij al op jullie thuiskomst. Nog een week , geniet ook van de laatste dagen. Tot nog eens!
  2. Daisy:
    16 juli 2017
    Wauh ... door jullie verhalen kunnen wij ons redelijk goed inleven in jullie vakantie... fantastisch denk ik ! Mooie foto's . En idd eens zonder internet kan veel deugd doen, denk ik. Geniet nog van jullie laatste week !