Dat is lang geleden, deel 2

15 juli 2018 - Cairns, Australië

Goed aangekomen in Darwin.

Lekker warm. Ook hier trekken we recht de natuur in, eerst naar Litchfield national park, dan naar Kakadu national park en jullie raden het al ook in de lodges hier geen wifi. Maar de connectie met de natuur zal zoveel intenser zijn!

Litchfield is een mooi park ten zuiden van Darwin. Het is bekend voor zijn mooie watervallen en natuurlijke zwemvijvers onderaan de watervallen. Wij testen de Florence Falls en de Wangi falls voor jullie uit en die verdienen elk 5 sterren. Heerlijk zoet water dat uw vel niet uitdroogt.  Andere eigenaardigheden zijn de gigantische vleermuizen aan de Wangi falls en de reusachtige termieten torens van soms wel 3 m hoog! Hier maken we ook onze eerste bosbrand mee. Niemand die een kick geeft, geen brandweer in de buurt, in Australië horen branden bij natuurbeheer. De aboriginals doen het al zolang ze bestaan, de ‘blanke Australiërs’ nemen het nu over. En de natuur schijnt het nodig te hebben: het stugge alles overheersende spinex gras wordt ingedijkt en maakt plaats voor planten die vruchten dragen en al eeuwen voedsel zijn voor de aboriginals. Gezonde bomen en struiken doorstaan zonder moeite de vuurproef.

Na 2 dagen Litchfield tijd voor Kakadu, het meest bekende park hier in het noorden en opnieuw vol kunstschatten van aboriginals. We trekken eerst een paar uur door de wetlands die nu droog staan. Zo’n 100 km ten Oosten van Darwin komen we toe in Kakadu, niet zonder de nodige bosbranden te passeren. Het bosbrandseizoen is nu bijna voorbij, na juni juli is het niet de bedoeling dat er nog veel brandt. Dan wordt het echt heel droog en zijn de branden niet meer onder controle te houden. In dit park zijn er prachtige rotsschilderingen terug te vinden. De aboriginals zijn hier heel actief meestal als park rangers. In het centrum was dat anders. Oogcontact werd daar als erg agressief beschouwd en ze spraken enkel hun eigen taal. Toen we Alice ontmoetten mochten we enkel naar de voorwerpen kijken die ze bijhad maar niet recht in haar gezicht. We mochten en paar foto’s nemen. Hier is het helemaal anders en gidsen de aboriginals je door hun territorium en geschiedenis!

Vandaag stond in het teken vn Crocs: vanmorgen een sunrise cruise op de South Alligotor river in Coolinga (weetje: er zijn geen alligators in Australië maar alleen zoutwater en zoetwater krokodillen). En vanmiddag dan gaan kijken naar Jumping crocodiles, super entertainment: krokodillen die uit het water springen naar lokaas, en dat op een boot midden die gevaarlijke beesten. De foto’ s bewijzen het.

Nu zitten we op de luchthaven van Darwin en vliegen we naar Cairns voor de laatste week in Queensland. Hopelijk is de wifi infrastructuur daar beter en kunnen we jullie beter op de hoogte houden.

Cheers!

Groetjes van de Crocodile Dundees

1. Kleine Opa en Oma:
    15 juli 2018
    Blij van jullie te horen, en geniet maar van de wondere wereld.
  2. Daisy:
    15 juli 2018
    Ik had al een paar keer onze mailbox dubbel gecheckt om te zien of ik toch niets gemist had .... en dat in Australië. Gelukkig met jullie alles goed ginder en beleven jullie weer gigantische mooi dingen. Geniet er nog van ! grijs uit Poeiel van ons
  3. Guy:
    16 juli 2018
    Weer een mooie leuke update.
    Blij nog es iets van jullie te lezen want het was inderdaad lang geleden.. blame it on the Wi-Fi :)
    Maar ik geloof wel dat een Wi-Fi-arm leven is iets waardoor je meer intenser opgaat in wat je meemaakt daar. Nog veel plezier ginder !
  4. Stef , Ann , Joren, Lauren en Nomi:
    22 juli 2018
    Een wat late reactie vanuit Argentinië. Maar ook hier is internet niet altijd een evidentie. Ook jullie zijn bezig aan een prachtig avontuur. Als we straks allemaal terug thuis zijn moeten we zeker afspreken. Jullie reis zal zeker op onze bucket list komen. Gisteren zijn wij begonnen aan ons voorlaatste deel van de reis. De ontmoeting van Joren zijn tweede thuis. Tot binnenkort.